25 lat branży digital i co dalej? Odpowiedzialność, rozwój kompetencji i jakość reklamy online

Odpowiedzialność, kompetencje i jakość reklamy cyfrowej to trzy największe wyzwania współczesnego digital marketingu zdaniem ekspertów IAB Polska, organizacji kształtującej polską branżę cyfrową od dwudziestu pięciu lat. Jak proste banery sprzed lat zmieniły się w potężne narzędzia do komunikacji marketingowej mogącej wpływać na obraz świata, Przez ostatnie 25 lat byliśmy integralną częścią ewolucji reklamy online, dzięki czemu dziś skutecznie identyfikujemy trendy i wyzwania, by rozwijać się w duchu przemian rewolucji technologicznej mającej jak najlepiej służyć człowiekowi, nigdy odwrotnie” – mówi Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.

Droga, którą przeszliśmy jako organizacja zrzeszająca polskie środowisko cyfrowe i kreująca polski online, przyniosła moc doświadczeń, dzięki którym w tym roku nie tylko świętujemy ważny jubileusz 25-lecia, ale i – świadomi priorytetów – odważnie patrzymy w przyszłość. Najbliższe lata przyniosą wytężoną pracę nad obszarami zdefiniowanymi przez nowe technologie i wynikające z nich regulacje. Rozumiejąc, jak kluczowe będzie poszerzanie kompetencji marketingowych, musimy skupić się przede wszystkim na jakości reklam i odpowiedzialności branży wobec użytkowników internetu, który staje się coraz bardziej ekspansywnym, pełnym możliwości, ale i zagrożeń środowiskiem życia dla wielu ludzi w Polsce, w Europie i na świecie – dodaje Włodzimierz Schmidt.

Have you ever clicked you mouse right here?

Czarny statyczny prostokąt z kolorowym napisem: “Have you ever clicked your mouse right HERE? You will”. Tak wyglądał pierwszy banner, który w 1994 roku wyznaczył początek ery reklamy online. Po kliknięciu we wskazane miejsce użytkownicy byli przekierowywani do kampanii online marki AT&T.

Od tego czasu branża dorosła – rozwojowi technologicznemu towarzyszą coraz to kreatywniejsze formy przekazu, a marki z rosnącą świadomością budują swoją tożsamość i relacje z klientami. Digital marketing stanowi dziś ogromny sektor rynku, którego wartość rośnie z roku na rok, a siły oddziaływania reklamy online nie da się lekceważyć. Jak pokazuje najnowsze badanie IAB/ PwC AdEx 2023 wydatki na reklamę cyfrową stanowiły w ubiegłym roku 53 proc. całości wydatków reklamowych. To z kolei wskazuje na bardzo dobry stan branży digitalowej, a także jej dalszy dynamiczny rozwój[1]. Lecz ekspansji świata cyfrowego towarzyszą niestety zagrożenia: fake newsy, hejt, szkodliwe i uzależniające algorytmy, niebezpieczne treści, których nie można bagatelizować. Liderzy branży kierują czujne spojrzenie także w stronę sztucznej inteligencji, która – podobnie jak wiele technologii – może wiązać się również z niebezpieczeństwem, jeśli znajdzie się w niewłaściwych rękach.

Odpowiedzialność branży rozumiemy jako troskę o szeroko pojęty digital well-being odbiorców – dorosłych i dzieci, a także etykę i ekologię. Konsekwentnie dążymy do tego, by korzystanie z internetu było bezpieczne i pomagało budować świat wartości. Przykładowo, w ubiegłym roku wspólnie z UOKiK wypracowaliśmy dobre praktyki dotyczące oznaczania współpracy z influencerami i wraz z największymi branżowymi organizacjami nadal tworzymy nowe standardy w tym zakresie. W tym roku przygotowaliśmy Przewodnik po DSA (Akt o Usługach Cyfrowych) – dokument zwanym konstytucją internetu, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej od 17 lutego 2024. Aktywnie uczestniczymy też w krajowych i unijnych pracach nad Aktem o Sztucznej Inteligencji (tu również przygotowaliśmy FAQ dotyczące najważniejszych dla branży cyfrowej zagadnień) oraz ESG dodaje Włodzimierz Schmidt.

Digital mindset. Wyzwanie: rozwój kompetencji

Fakt, że wydatki na reklamę online rosną dwucyfrowo każdego roku[2], nie pozostawia wątpliwości – branża online to jedna z najszybciej rozwijających się, obok IT, dziedzin biznesu. Jako taka potrzebuje coraz więcej wykwalifikowanych pracowników, ale na tym wyzwanie się nie kończy – upskilling jest dziś warunkiem niezbędnym do harmonijnego, odpowiedzialnego rozwoju sektora digital.

 – Mamy świadomość, że działania w zakresie edukacji muszą być kierunkowane nie tylko na indywidualny rozwój pracowników, ale przede wszystkim na podejście systemowe. Tylko tak sprawimy, że na rynek będą wchodziły osoby z aktualnymi kompetencjami cyfrowymi, gotowe do rozwijania umiejętności zgodnie z bieżącymi potrzebami dynamicznej branży. W erze pojawiających się wciąż nowych zawodów pozyskiwanie talentów jest tak samo ważne jak standaryzacja kwalifikacji. W najbliższych latach planujemy rozwijać stworzony przez nas w 2015 roku międzynarodowy standard kwalifikacji e-marketingowych DIMAQ, skupiając się na tym, aby w dalszym ciągu był atrakcyjnym systemy long-life learning również dla pracowników z wieloletnim doświadczeniem w branży komentuje Robert Wielgo, CMO IAB Polska.

Q jak Quality

Wybór kanałów, platform, narzędzi i stojących za nimi technologii reklamy online stwarza dziś niemal nieograniczone możliwości budowania świadomości marki, docierania do klienta, wzrostu sprzedaży i retargetingu. W tak szybko rozwijającym się środowisku coraz ważniejsze stają się aspekty dotyczące jakości i transparentności reklamy: bezpieczeństwo marki, przeciwdziałanie oszustwom (anti-fraud), widzialność reklam (viewability) czy bezpieczeństwo rozwiązań programatycznych. 

Potwierdza to badanie przeprowadzone przez QUALID – program propagujący jakość reklamy cyfrowej IAB Polska. Znaczenie brand safety podczas realizacji kampanii podkreśliło aż 93 proc. respondentów, wskazując jednocześnie potrzebę większej transparentności i skutecznego zabezpieczenia przed oszustwami.

Już dzisiaj widzimy ogromny wpływ nowych technologii i AI na rynek reklamy cyfrowej. To z kolei rodzi potrzebę dostosowywania standardów do nowej rzeczywistości digitalowej i wymaga od całej branży odnalezienia się w nowych realiach. Dlatego obecnie najważniejszą rolą organizacji takich jak IAB Polska jest przewidywanie na podstawie wiarygodnych badań i danych, kierunku rozwoju oraz prognozowanie szans i ryzyka związanego z tym rozwojem.  Pozwoli to nam na opracowywanie i wdrażanie standardów i dobrych praktyk chroniących przez potencjalnymi zagrożeniami, ale także czerpanie maksimum korzyści z nowych rozwiązań technologicznych – komentuje Robert Wielgo.

25 lat digitalu

Podczas listopadowej edycji jednego z najbardziej prestiżowych branżowych konkursów, IAB MIXX Awards 2024, odbędzie się Gala 25-lecia IAB Polska.  – Można by odnieść wrażenie, że tak dojrzała branża, jaką stał się polski digital, jest już w pełni „zaopiekowana”. Nic bardziej mylnego, stajemy właśnie u progu nowej ery – ery AI, ery dalszej ekspansji rzeczywistości digitalowej. Świętując 25 lat, nie zapominamy więc o dalszych celach: jeszcze intensywniejszym przyglądaniu się nadchodzącym transformacjom i o skutecznym dialogu z wszystkimi podmiotami rynku, budującymi wspólnie lepszy, bezpieczniejszy, bardziej odpowiedzialny świat cyfrowy – dodaje Włodzimierz Schmidt.


[1] IAB/PwC AdEx 2023 r.

[2] Badanie IAB/PwC AdEx 2023

Więcej o druku i branży

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Leave a Comment